HEM

OM OSS

ANNONSERA

KONTAKT

‍‍‍ARKI‍‍‍V

Hårda ord, många åsikter och en verksamhet i kris. Det var ingen harmonisk arbetsplats som väntade Joanna Sandell när hon efter tio år som chef på Botkyrka konsthall blev utsedd till museichef på Kalmar konstmuseum förra året. Det turbulenta konståret 2015 hade lämnat sina spår och personalen längtade efter ny energi.
– Verksamheten var i behov av ny energi och valet föll på mig, en ung kvinna utifrån med nya perspektiv. Det var ingen självklarhet att mina idéer skulle accepteras, men jag har hela tiden känt starkt stöd och öppenhet. Personalen har varit fantastisk. Sen får du vara beredd på att alla inte gillar den inriktning som vi har valt. Det tillhör konstvärlden.

Intresset för konst utvecklade Joanna på 1990-talet när hon arbetade som journalist och konsten började allt mer omfamna musik, arkitektur och design. – Konst väcker känslor och efter-tanke. Jag skrev mycket om konst och lärde känna olika konstnärer, vilket ledde till att jag själv började skapa. Jag fick till och med ställa ut i Istanbul och Peking.

Att Joanna red in i regionen som det står i ingressen är inte riktigt sant. Hingsten namn? reste hit före Joanna som ett lån till vännerna i den öländska konstnärsgruppen Kultivator.

‍‍‍Nu står han, och en ponny, på Joannas och hennes makes gård utanför Sättra på Öland.

– För mig är hästar och ridning ett sätt att hitta livsglädje utanför min yrkesroll. Hästar befinner sig mellan naturen och kulturen då de har stått människan väldigt nära under civilisationens utveckling. Jag funderar på att skaffa fler hästar framöver, säger Joanna som dessutom fortfarande hyr den kungsgård vid Tullgarn Slott utanför Södertälje där hon bodde innan hon flyttade till Öland.

När Joanna ska beskriva sig själv som ledare väljer hon ord som positiv och envis och berättar att hon är lätt att få med sig, men att hon också kan vara lite otålig. Hon ser sig själv mer som en innovation-sinriktad ledare än en förvaltare.

– Vilket kanske är lite motsägelsefullt med tanke på den turbulens museet har varit i. Jag vet att jag ska vara här i sex år och då vill jag sätta avtryck och se till att det händer saker. Jag vill lyfta fram kreativiteten och glädjen. Det går att ha roligt på jobbet och samtidigt slutföra sitt uppdrag.

I slutet av det stora konstkriget 2015, när Kalmar konstmuseum bokstavligen
skrek efter en ledare, lämnade Joanna Sandell och hennes hingst
hagarnavid Tullgarns slott, och red in i länet med nya idéer och perspektiv.
Ett årsenare är konstkriget ett minne blott.

I

JOANNA D'ARC LEDER

Kalmarkonsten framåt

TEXT:PIERRE EKLUND
FOTO: MÅRTEN EKBLAD

TURBULENSEN I KONSTFÖRENINGEN OCH MUSEET HAR LAGT SIG. ‍‍‍VAD ÄR DITT BIDR‍‍‍AG TILL ATT DET HAR LUGNAT NER SIG?
– Jag har fokuserat väldigt mycket på personalen, att alla ska känna att vi är ett sammansvetsat team. Både personal och besökare ska känna sig hemma på Kalmar konstmuseum. En städare ska känna att hon eller han är lika viktig som den som koordinerar produktionen. Vi försöker utveckla museet som mötesplats och det är viktig att påpeka att museet faktiskt är till för hela regionen. Det är inte bara Kalmars museum och vi måste vara relevanta för olika typer av besökare.

KONST HANDLAR MYCKET OM UPPLEVELSER PÅ PLATS, MEN ‍‍‍YNGRE GENERATIONER SÄGS LEVA ALLT MER I EN DIGITAL VÄRLD. ‍‍‍HUR SKA MUSEET NÅ EN YNGRE PUBLIK?
– Vad ska vi ha museum till är en fråga som jag ställer till mig själv då och då för att verkligen tänka efter på hur vi ska nå vår publik. Museum ger kunskap och skapar ett sammanhang som kan vara till hjälp när man försöker lista ut vilken riktning man ska ta i livet. – Konst är en inspiration, men även en tröst. Även om du lever i en digital värld behöver du inspireras eller söka tröst i det verkliga livet. Museum är också en samlingsplats där man kan träffa sina vänner. I år firar Kalmar konstförening 100 år och museet 75 år, vilket gör att vi kommer ha gratis inträde vid flera tillfällen för att nå ny publik.