HEM

OM OSS

ANNONSERA

KONTAKT

ARKIV

Hej Arash, berätta om HAHA!‍‍‍
–HAHA startades som en protest mot de dåliga arbetsvillkoren som fanns i Stockholm när vi hade tagit examen. På den tiden var det mycket obetalda praktikplatser och dåliga royalty-avtal. Vi tänkte att om ingen annan står för det vi tycker är självklart så får vi göra det själva och så startade vi HAHA. Med åren har det fallit sig naturligt att satsa mycket på belysningsdesign och belysningsarmaturer. Vi formger, producerar och distribuerar allt själva vilket gör det mer hållbart och med färre mellanhänder. Då kan vi garantera att produkterna håller bra kvalitet samtidigt som vi kan hålla nere priserna.

 

Du träffade din kollega Yu-Chin Chiang på Konstfack. Hur gick det till när ni bestämde er för att starta en designstudio ihop?
–Klasserna där är ju relativt små, vi var kanske 10-12 personer. Yu-Chin och jag satt mitt emot varandra och det föll sig naturligt att vi tog hjälp av varandra. Vi kompletterade varandras kunskaper bra, men det var inget vi tänkte speciellt mycket på. Efter Konstfack gick vi skilda vägar men höll kontakten. Eftersom ingen av oss var nöjd med jobben och praktikplatserna vi fått efteråt så bestämde vi oss för att starta något ihop.

 

Vad utmärker er design?
–Väldigt tidigt fann vi tycke för geometriska former. Vi är också väldigt förtjusta i materialet metall. Det finns så många olika sorters metall med så många olika egenskaper och uttryck. Men vi tänjer gränser och experimenterar hela tiden med nya former och material. Vi anser att design ska ses som ett verktyg att förbättra tillvaron i våra liv. Vi försöker också jobba med att vara inkluderande i vår design, det ska inte bara funka i en viss samhällsklass eller folkgrupp

 

På vilket sätt kan design vara inkluderande?
–Design har generellt sätt ofta varit väldigt klasskategoriserat. Vi vill erbjuda bra design till en bredare publik. Inte bara ur ett kvalitetsperspektiv, utan även genom sociala och interkulturella aspekter. Vi vill gärna skapa en slags plattform där man kan bjuda in folk till själva skapandet. Jag och Yu-Chin kommer från olika kulturella bakgrunder, jag med influenser från mellanöstern och Yu-Chin med influenser från Asien. För oss är det viktigt att kunna visa och ta vara till detta på bästa möjliga sätt. Och på så sätt involvera mer människor inom design.

Design för alla

För några år sedan läste Arash Eskafi Industridesign på Linnéuniversitet, idag driver han designstudion HAHA tillsammans med kompanjonenYu-Chin Chiang. Vi har pratat med honom om framgångarna, utmaningarna och om inkluderande design.

Varifrån kommer namnet HAHA?
–Det är starkt kopplat till hur företaget startades, lite som en pik till alla som inte trodde på oss i början. Lite ”Haha, vem skrattar nu?”. Det kan också ses som ett motto att vi alltid ska ha kul och vara positiva. Oavsett om man bor i Asien eller Amerika så förstår man att HAHA betyder skratt. Det vill säga, om man förstår det latinska alfabetet.

 

Är ni alltid glada? Det känns som att designbranschen också kan vara väldigt tuff. Vad har varit största utmaningen hittills?
–Vi är nästan alltid glada, gör man saker med en positiv anda så brukar det gå vägen. Men designbranschen är tuff och vi har haft många olika utmaningar. Den största har nog varit att vara sann mot sig själv och sin idé. Det råder ett priskrig i dagens konsumtionssamhälle och det är lätt att falla och ta genvägar, till exempel med enklare och billigare produktion och material. Vilket både skadar miljön och bidrar till stöd till utgående produktionsmetoder. Men vi vill gärna vara ett gott föredöme för kommande designstudios.

 

Er ljusstake Alia säljs just nu på flera stora designbutiker runt om i Sverige. Berätta lite mer om den!‍‍‍
–Namnet Alia är lati‍‍‍n och betyder ”att ändra, förändra, att vara annorlunda”. Det syftar till funktionen att den är stapelbar och går att omforma i oändlighet, beroende på hur många delar man har. Först tänkte vi bara göra en enkel ljusstake men när vi skrev ut några på vår 3D-printer insåg vi att man kunde sätta ihop dem och på så sätt förändra formen. Det gör den till en interaktiv ljusstake som kan användas på många olika sätt. Idag säljs den på Designtorget, Designonline, Aplace och mindre designbutiker från Kalix i norr till Malmö i söder. Det är superkul att folk tycker att det är en bra produkt.