HEM

OM OSS

ANNONSERA

KONTAKT

‍‍‍ARKI‍‍‍V

‍‍‍‍‍‍‍‍‍Två gånger om året samlas branschfolk inom inrednings- och presentbranschen för trendspaning och inköp på Formex, Nordens största mötesplats för inredningsdesign. När mässan gick av stapeln i januari fanns flera spännande designers bland de runt 900 utställarna.

Årets första Formex-mässa, som i år arrangerades mellan 17 och 20 januari på Stockholmsmässan i Älvsjö är en fingervisning om vilka färger och mönster som kommer att vara trendigt under året – och utifrån mässan är några av trenderna 2018 kalla metaller och pasteller, stora krukväxter, kulörerna svart och vitt och randiga mönster.

Formex är uppdelat i olika produktområden, bland annat ett designområde där designers från små till stora företag ställer ut sina produkter och drömmar. En av dem är My Floryd Welin, formgivare och mönsterdesigner, som sedan 2012 driver företaget FLORYD som formger och säljer designprodukter och inredningsdetaljer med inspiration från svenska traditioner, natur och 1950- till 70-tal.– Innan jag startade företaget frågade jag mig vad det är som är så typiskt för Sverige och svenskar, och något som verkligen är svenskt är ju vår natur, allemansrätt och fika. FLORYD har idag bland annat FIKA-sortiment och blåbärs-, lingon-, hjortron- och linnea-sortiment.

Hennes mönster finns på produkter för hela hemmet. Från köket och det dukade bordet, till inredning och dekor och mode och assessorer, där My bland annat har tagit fram skinnväskor, ullsjalar och skor. Hon berättar att hon egentligen inte är så intresserad av trender utan att hon hellre går sin egen väg och skapar sådant som hon tycker är fint.– Jag vill hellre jobba med mönster och produkter som ska fungera över längre tid, utifrån hållbarhet och miljö. Min tanke är att det ska komma en eller två nya mönster per säsong som ska var knutna till svenska naturen och svenska traditioner. Just nu arbetar jag mig igenom Sveriges landskapsblommor och svenska bär, säger My Floryd Welin som även har gjort en del frilansuppdrag åt klädföretaget Cissi & Selma, Scandinavian Pattern Collection, japanska agenten andFIKA och det finska företaget ARKI design.

Ett av de äldsta företagen på Formex var familjeföretaget Klippan Yllefabrik som grundades 1879.

Företaget, som är specialiserade på att tillverka hemtextil i naturmaterial såsom ull, bomull och lin, drivs idag av Pernilla Roos och hennes bror Petter Magnusson som utgör femte generationen i ägarfamiljen. – Vår största produkt är filtar och plädar i alla tänkbara färger och former, men vi säljer även annan hemtexil som exempelvis kuddar, h‍‍‍anddukar och tyger. Vi har många återförsäljare och Formex är ett ypperligt tillfälle att träffa kunder, branschkollegor och eventuella framtida samarbets-partners, säger Pernilla Roos, creative director.All tillverkning av filtar och plädar, från råvara till färdig produkt, sker i företagets egen fabrik. – Eftersom vi har egen tillverkning har vi full kontroll på innehållet i produkten. Vi försöker jobba med ekologiska alternativ i största möjliga mån och var tidigt ute med att erbjuda filtar av ekologisk ull.  

‍‍‍På mässan deltog även Lena Sandö som förra året vann pris som "Best Newcomer" på Pulsmässan i London för Liten Jizô, en egen serie av betongfigurer. Lena växte upp i Vetlanda, men flyttade 19 år gammal till Frankrike där hon gick en designutbildning och sedermera fick jobb och familj. Idag arbetar hon som frilans, framförallt inom grafisk formgivning med allt ifrån branding till concept stores.
– Liten Jizô föddes i Paris för cirka sex år sedan när jag mötte min väninna Nebine. Vi såg ett behov av ett koncept som inbjuder till välvilja, tolerans och positiv förändring. Båda har vi dessutom halv-asiatiska barn, vilket blev en inspirationskälla. Tanken med Liten Jizô är att han ska vara en ödmjuk påminnelse om vad som är viktigt och en trigger till att åstadkomma något speciellt.

Liten Jizô såldes i flera butiker i Paris, men när gjuteriet gick i konkurs tog Lena varumärket till Sverige. Idag finns sju statyer i konceptet som bland annat säljs hos Fogia, i Malmstensbutiken och på Designmarknad Sthlm i Stockholm.
– Jag gör all design och allt från produkt till paketering, webb och print. Formex känns som en naturlig trend- och designmötesplats. Som designer behöver man i rätt proportioner, både inspirera sig av trender, klassisk design och våga göra annorlunda för att skapa något nytt.

‍‍‍F

ORMEX 2018

FoTo: SUSANNA TAMMiNEN

FoTo: LINDA ERIKSSON

FoTo: FLORYD

FoTo: SUSANNA TAMMiNEN

FoTo:‍‍‍ FLORYD

KLIPPAN YL‍‍‍LEFABRIK

LITE‍‍‍N  Jizô

LITEN  Jizô

TEXT:PIERRE EKLUND

Mässan lockar även större företag som F&H of Scandinavia som har runt 235 anställda i Stockholm, Oslo, Kina, och Viborg där huvudkontoret ligger. Företaget har över 30 starka varumärken och över 7 000 olika varor i lager.– Vi säljer hem- och hushållsartiklar som finns i köket, hallen, badrum och sovrum. Innovation står alltid i centrum. Genom att ständigt utveckla, hitta och marknadsföra nya produkter med nya former och i nya material kan både kunder, leverantörer och anställda bli vinnare, säger Stefan Barkestad, försäljningschef Sverige.

F&H of Scandinavia deltar på Formex för att visa upp sina nya kollektioner samt att få möjlighet att träffa nya kunder som är intresserade av deras varumärken.– Vi är mycket nöjda med Formex då vi hade många intressanta möten med både nya och befintliga kunder som tyckte att vi hade flera intressanta nyheter för marknaden.