Carina Seth Andersson har varit verksam formgivare sedan 1990-talet, men det är främst på senare år som hon har nått ut till den breda publiken. Idag behöver du inte bläddra länge i ett svenskt inredningsmagasin innan du hittar någon av hennes vaser Dagg eller Pallo. Dagg har hittills producerats i 25 000 exemplar och räknas vid det här laget som en modern klassiker. Den karakteristiska runda vasen med daggdroppar är formgiven för Svenskt Tenn och produceras sedan 2009 i de småländska skogarna på Skrufs Glasbruk. Här tillverkas även Pallo och en rad andra glasföremål formgivna av Carina Seth Andersson.

– Hade vi inte haft Carina så hade vi inte funnits idag. Innan så hankade vi oss fram men nu får vi några kronor över så vi kan investera i verksamheten, säger Kent Elm som driver Skrufs Glasbruk.

En stor del i framgången har att göra med att Carina lyckats nå ut till en bred målgrupp, även till dem som vanligtvis inte intresseras av konsthantverk. På så sätt kan man även säga att hon har gjort en kulturgärning för glasriket, som efter många tuffa år, åter har börjat blomstra.

–Carinas produkter tilltalar människor från 20 år och uppåt. Till och med unga människor sparar ihop till en vas som kostar 4000 kronor. Det är helt fantastiskt, säger Kent.

Just nu är de aktuella med en helt ny glasserie för Nationalmuseum i Stockholm. Den består av fyra olika dricksglas och vaser till den nya restaurangen. Den kommer därefter bli en serie för Skruf och kunna säljas hos andra återförsäljare. Den här dagen är Carina nere i Småland för att sätta de sista detaljerna innan glasarbetarna kan börja producera. Hon rör sig vant bland de varma ugnarna i hyttan och synar noggrant ett snapsglas som börjar ta form. Här handlar det om millimeterprecision och Carina tycker nog att skaftet behöver vara lite längre innan det är perfekt.

Glasklart

Hon har kallats för den lågmälda perfektionismens mästare och hennes avskalade uttryck uppskattas hos både gammal och ung. Med vaser som Dagg, Stubbe och Pallo har formgivaren Carina Seth Andersson hittat till en helt ny publik och fått glasriket att åter blomma.

MÖT FORMGIVAREN CARINA SETH ANDERSSON

Text: Emilia Thor
Foto: Lina Alriksson

–Eftersom jag kan materialet glas och är utbildad inom det, så vet jag vad det handlar om. Det måste fungera produktionsmässigt men samtidigt är det kul att utmana alla på golvet, säger Carina.

Hon är främst känd för sitt rena, avskalade formspråk och förmåga att skapa vackra vardagsföremål med perfekt avvägda linjer. Under 2017 blev hon utsedd till årets designer på Elle Decoration Swedish Design Awards med motiveringen ”Hon är den lågmälda perfektionismens mästare”.

–För mig är formen viktigare än dekoren. Det brukar alltid börja med mer av allt sen skalas det bort under arbetets gång. Det enkla uttrycket gör att produkterna får en längre livstid, säger Carina.

Hon inspireras gärna av vardagsföremål och älskar brukskulturen. När hon gick på glasskolan var det många som såg ner på bruksglaset och alla ville göra konstglas. Detta är något som har förändrats med tiden.

–Jag tycker att man ska använda det bästa varje dag. Om man har fina glas på diskbänken så gör det inte så mycket att de står framme, säger Carina. Att det blev just glas var dock ingen självklarhet.  Carina började sin karriär med textilier och började studera på Textilinstitutet i Borås. Där insåg hon att textilier var för tvådimensionella och började istället på Orrefors glasskola.

–Glaset som material är jag dock lite kluven till. Det kan vara jättefint men samtidigt kan det kännas lite porrigt och lite för glammigt. Men jag gillar när det skaver lite, säger Carina.  ‍‍‍

Carina tillsammans med glasblåsaren Niklas Jensen.