Hon har kallats för den lågmälda
perfektionismens mästare och hennes avskalade uttryck uppskattas hos både
gammal och ung. Med vaser som Dagg,
Pallo och Kolonn har formgivaren
Carina Seth Andersson hittat till en helt ny publik och fått glasriket att åter
blomma.
Carina Seth
Andersson har varit verksam formgivare sedan 1990-talet, men det är främst på
senare år som hon har nått ut till den breda publiken. Idag behöver du inte
bläddra länge i ett svenskt inredningsmagasin innan du hittar någon av hennes
vaser Dagg eller Pallo. Dagg har hittills producerats i 25 000 exemplar och
räknas vid det här laget som en modern klassiker. Den karakteristiska runda
vasen med daggdroppar är formgiven för Svenskt Tenn och produceras sedan 2009 i
de småländska skogarna på Skrufs Glasbruk. Här tillverkas även Pallo och en rad
andra glasföremål formgivna av Carina Seth Andersson.
–
Hade vi inte haft Carina
så hade vi inte funnits idag. Innan så hankade vi oss fram men nu får vi några
kronor över så vi kan investera i verksamheten, säger Kent Elm som driver
Skrufs Glasbruk.
En stor del i
framgången har att göra med att Carina lyckats nå ut till en bred målgrupp,
även till dem som vanligtvis inte intresseras av konsthantverk. På så sätt kan
man även säga att hon har gjort en kulturgärning för glasriket, som efter många
tuffa år, åter har börjat blomstra.
–Carinas
produkter tilltalar människor från 20 år och uppåt. Till och med unga människor
sparar ihop till en vas som kostar 4000 kronor. Det är helt fantastiskt, säger
Kent.
Just nu är de
aktuella med en helt ny glasserie för Nationalmuseum i Stockholm. Den består av
fyra olika dricksglas och vaser till den nya restaurangen. Den kommer därefter
bli en serie för Skruf och kommer kunna säljas till andra återförsäljare. Den
här dagen är Carina nere i Småland för att sätta de sista detaljerna innan
glasarbetarna kan börja producera. Hon rör sig vant bland de varma ugnarna i
hyttan och synar noggrant ett snapsglas som börjar ta form. Här handlar det om
millimeterprecision och Carina tycker nog att skaftet behöver vara lite längre
innan det är perfekt.
–Eftersom jag
kan materialet glas och är utbildad inom det, så vet jag vad det handlar om.
Det måste fungera produktionsmässigt men samtidigt är det kul att utmana alla
på golvet, säger Carina.
Hon är främst
känd för sitt rena, avskalade formspråk och förmåga att skapa vackra
vardagsföremål med perfekt avvägda linjer. Under 2017 blev hon utsedd till
årets designer på Elle Decoration Swedish Design Awards med motiveringen ”Hon
är den lågmälda perfektionismens mästare”.
–För mig är
formen viktigare än dekoren. Det brukar alltid börja med mer av allt sen skalas
det bort under arbetets gång. Det enkla uttrycket gör att produkterna får en längre
livstid, säger Carina.
Hon
inspireras gärna av vardagsföremål och älskar brukskulturen. När hon gick på
glasskolan var det många som såg ner på bruksglaset och alla ville göra
konstglas. Detta är något som har förändrats med tiden.
–Jag tycker
att man ska använda det bästa varje dag. Om man har fina glas på diskbänken så
gör det inte så mycket att de står framme, säger Carina.
Att det blev
just glas var dock ingen självklarhet.
Carina började sin karriär med textilier och började studera på
Textilinstitutet i Borås. Där insåg hon att textilier var för tvådimensionella och
började istället på Orrefors glasskola.
–Glaset som
material är jag dock lite kluven till. Det kan vara jättefint men samtidigt kan
det kännas lite porrigt och för glammigt. Men jag gillar när det skaver lite, säger
Carina.
Namn: Carina Seth Andersson
Ålder: Född 1965
Bor: Stockholm.
Yrke: Formgivare.
Bakgrund: Textilinstitutet i Borås, Glasskolan i Orrefors,
Konstfack i Stockholm. Arbetat som formgivare i 25 år.